Amiri font v0.100

Yet another Amiri font release with yet another jump in version number, this time to mark the move from alpha stage to beta stage :) (my versioning scheme makes no sense, but so is life).

Too lazy and too tired for screenshots and other fancy stuff :p, so here is the release notes:

Amiri 0.100 (2011-12-04), beta gamma delta

  • This release marks another important developmental milestone, with Arabic and Arabic Supplement blocks in Unicode 6.0 being fully covered (which means essentially any Arabic character in Unicode can now be presented with Amiri). Also the font has now matured to great extent and is usable for most of typesetting tasks.

  • New styles:

    • Add a slanted style that slants to the left and no to right, to follow Arabic writing direction.
  • New glyphs:

    • Subtending marks (U+0600-0603).
    • Arabic date separator (U+060D).
    • Arabic poetic verse sign (U+060E).
    • Honorific marks (U+0610-0614).
    • Dochashmi Heh (U+06BE and U+06FF).
    • Bari Yaa (U+06D2 and U+06D3).
    • 4 sizes of Kashida.
  • Fixes:

    • Fix issue with Kashida breaking word shaping in InDesign.
    • Slant Urdu digit four to look more acceptable.
    • Fix disappearance of media Khaa dot when preceded by Kaf, as in كخا.
    • Decrease the hight of initial Lam when followed by Haa and Meem, as in لحمد, to match other Lam glyphs.
    • Finjani Ayn and closed Haa when followed by Kaf.
    • Lower small Waw after final Heh.
    • Widen small Waw and final Alef when a Madda mark is applied to them.
    • Increase side bearings of many dotted glyphs no avoid clash with their neighbours.
    • More wider forms of glyphs to avoid mark clash when fully vowelled.
    • New contextual shape for initial Ain followed by Raa, as in غر.
    • New contextual shape for final Alef preceded by Kashida, as in عمـان.
    • New contextual shape for final Yaa when followed by open Heh, as in نهى.
    • New redrawn initial and medial Kaf that do not clash with their neighbours.
    • New redrawn final Waw that is more faithful to the original design.
    • Disable, by default, lowering Baa dots when preceded by Raa or Waw, moved to stylistic set 01.
    • Disable, by default, contextual form of medial Meem when followed by Alef, moved to stylistic set 02.
    • Digits are now tabular, removed tnum feature.
    • Common punctuation and European digits are now from Crimson Text.
    • Change the default interline spacing to fit better for regular text.
    • Many more smaller fixes here and there.

التعليقات

تسلم ايدك يا باشا

ربنا يجعله في ميزان حسناتك وجزاك الله خيراً .

عامل ايه يا كبير ؟ لك وحشة و الله - مختفي علطول كدة ؟

يا ريت تطمنا عليك و على اخبارك ولو بإيميل :) .

سلام.

السلام عليكم ورحمة الله تعالى

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته .. أخي وأستاذي خالد ...
لطالما أبهرتنا بهذا الخط .. ومازلت تبهرنا .. لا ندري كيف نثني عليك .. وبأي لسان نشكرك .. ولكن نقول لك كما علمنا
رسول الله (ص) : جزاك الله خيرا .. جزاك الله خيرا . جزاك الله خيرا..
هذا الخط جميع جدا جدا .. وأنا أحب أن أضع ملاحظاتي عليه لأكون ممن ساعد في فإنجاز هذا الخط ولو بالكلمة الطيبة (حتى ولو كنت مخطأأو سئ الفهم)
1) لقد ذكرت أخي خالد أن الخط قد اكتمل من ناحية (التشكيل) ولكنني أرى أن علامات التشكيل بعيدة عن الحرف وهذا مما يزيد في المسافة بين الأسطر .. وأنا أعرف أن التشكيل يأخذ البرمجة الوقت الكثير ولكن هذا الخط يستحق العناء .. ولابد مما ليس منه بد..
2) المدود الجديدة جميلة ورائعة لكنها تنقصها بعض اللمسات من ناحية الدقة والتنعيم.
3) البدء في كتابة المصحف الشريف .. مع ملاحظة الدقة والوضوح في كتاب الآيات (الإعتناء بتمديد ما يمد لإظهار الحروف الملتوية التي يصعب قراتها)
4) القيام بعمل جدول خاص لإظهار (مختصرات لوحة المفاتيح) فهناك الكثير من الحروف لا تظهر ولا يمكن إلا الخبراء رؤيتها والكتابة بها مثل كتابة (الكاف الطويلة) فمن لم يعرف رمزها فسوف يتعب في الكتابة ..
تبقى هذه ملاحظات فقط .. ولكن هذا الخط في غاية الروعة .. فبارك الله لك وفي ولديك وولدك..
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته..
أخوك أبو يوسف

١) بعد التشكيل لا يؤثر كثيرا

١) بعد التشكيل لا يؤثر كثيرا على المسافة بين السطور، فحتى لو كان التشكيل قريبا من الحروف المنخفضة ستظل المشكلة مع الحروف العالية مثل الألف واللام، لكن عموما أمر التشكيل محل نظر وهناك خطط لمراجعته لكن بعد الانتهاء من بعض الخصائص ذات أولوية أهم.
٢) أتفق معك، لكن الوضع الأنسب للمدود يحتاج مجهودا كبيرا (الحرفين على طرفي التطويل يتغيران تبعا لوجود التطويل وطوله بالإضافة لاعتبارات أخرى)، لذا الأمر مؤجل حاليا.
٣) إن شاء الله، هذا مشروع مستقل بذاته وآمل أن أستطيع البدء فيه خلال العام الجديد، وآمل أيضا بناء خوارزميات التمديدات وغيرها في الخط بحيث لا نحتاج للتدخل اليدوي ما أمكن.
٤) يوجد في مجلد documentation ملف PDF يسرد كل الحروف ورمز يونيكود لكل منها، لكن لاحظ أن الكاف الممدودة هذه حرف في يونيكود يستخدم في بعض اللغات التي تكتب بالحرف العربي وليست للاستخدام الجمالي، في إصدارات لاحقة -إن شاء الله- سأضيف الكثير من الحروف الممدودة (الكاف والنون والسين والصاد إلخ) للاستخدام الجمالي مع طريقة لتفعيلها (ما زلت أفكر في الطريقة الأنسب).

شكرا على ملاحظاتك وأرجو ألا تبخل علينا بأي ملاحظات أخرى.

علِّق

محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.
كابتشا
هذا السؤال للتأكد من أنك زائر حقيقي ولمنع السخام.
3 + 2 =
حل هذه المعادلة الرياضية البسيطة وأدخل الناتج. مثلا: إذا كان السؤال 1+3 أدخل 4.